Äntligen tas det på allvar....

Nu var det oerhört länge sedan jag skrev något här på bloggen.
Men jag har inte haft lusten till att skriva av mig helt enkelt.
Tills nu....
 
Vi har de senaste dagarna kunnat läsa om olika övergrepp mot kvinnor och då framförallt unga tjejer. 
Om killar som tar för sig av tjejernas kroppar genom tafsande bl.a.
Jag vill påstå att detta är absolut ingen ny företeelse utan att det alltid har förekommit. 
Killar som tar unga tjejer på brösten eller mellan benen utan att fråga. De gör det mer som en rättighet.
 
Det som är "nytt" i det hela är att det verkar vara en majoritet av ensamkommande flyktingbarn som numera utför dessa gärningar. 
På min tid så var det "vanliga" svenska killar och vuxna män som var majoriteten. 
Redan när jag var 9 år så började jag att få bröst och fick min första menstruation. 
Det är oerhört tidigt för ett barn att bli mogen på det sättet. 
 
Bara under det först året från att jag utvecklats så blev jag tafsad på av 3 vuxna  svenska män....jag trodde helt seriöst att det var något fel på mig. 
Vad var det hos mig som gjorde att jag framkallade detta hos män var tankar som jag ofta hade under min uppväxt.
 
Samma sak var det i skolan. Killar som tog för sig av att ta på tjejerna.....
Absolut INTE alla killar...det vill jag understryka.
Långt ifrån alla ,men en del höll på så. 
De var heller inte i grupp som de verkar vara idag. 
 
När jag sedan blev äldre och kunde gå på krogen så blev det ju inte mindre tafsande direkt. 
Med ett par extra öl innanför västen så blev de mer lössläppta och var ännu mera på. 
Men de flesta av oss tjejer som blev utsatta för detta var så inne i att "det är ju så typiskt killar" "de har bara en sak i huvudet" osv.
 
Men är det ok?? 
Nej aldrig nånsin är det ok! 
Inte då!
Inte nu! 
Inte i framtiden!
 
Jag hoppas att de män som nu idag är förbannade på dessa nysvenskar som utfört de handlingarna vi läser om idag aldrig nånsin skulle kunna tänka sig att utföra en liknande handling på en tjej. 
Jag hoppas att de har fått lära sig att ett nej är ett nej och om man inte har frågat någon om lov så tar man inte för givet att det är fritt fram att ta på en annan människas kropp.
Jag hoppas verkligen det. 
 
Jag vill avsluta med att säga att jag är lättad över att detta äntligen tas på allvar och uppmärksammas men är samtidigt ledsen över att det har tagit så lång tid att komma dit....
 
Dagens låt är en låt av Lady Gaga som är väldigt talande....
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0