Vem är du vem är jag?

Vad är det som påverkar oss mest i vem vi väljer att vara? 
Är det vår uppväxt? 
Är det våra vänner? 
Är det familjens influenser i olika värderingar?
Är det samhället? 
Är det en mix av alla dessa?
Eller är det så att vi redan när vi föds är den person som vi också väljer att vara? 

Tyvärr så finns det inget facit på den frågan och det kommer förmodligen aldrig att finnas något heller. 

Vi människor reagerar och hanterar så otroligt olika på händelser i våra liv. 

Jag är tex är en person som alltid ska hjälpa till. 
Om det är någon har svårt att ta sig fram i halka eller snömodd så frågar jag alltid vederbörande om de vill ha hjälp. 
Om det däremot är någon som ramlat eller gjort sig illa på annat sätt så tar jag genast kommandot och hjälper till. 

Det är inte bara en gång som jag har gått emellan slagsmål på uteställen.....det är ju däremot aldrig genomtänkt utan mer som en reflex. 
På gott och ont vill jag tillägga. 
Många gånger så är det bättre att tänka till innan man agerar. 

En del människor däremot går helt oberört förbi den gamla damen med rollator som har svårt att ta sig fram i snömodden eller ser inte att den den där personen ramlar och slår sig mitt framför näsan på dem.

De skulle heller aldrig komma på tanken att gå emellan två onyktra arga människor på ett uteställe. 

Gör det mig till en bättre människa än de som inte agerar som jag gör? Absolut INTE ! 

Det är inte det jag vill komma fram till.... att få mig själv att framstå som en "bra" människa...tvärtom. 
Jag vill poängtera att vi alla är olika och att vi hanterar saker på olika vis. 
Kanske pga en del av de faktorer som jag skrev inledningsvis. 

Jag tror att alla människor någonstans gör sitt bästa utifrån sin egna förmåga. 

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0