Ansvar...

Vad innebär att ta ansvar?
Det ser säkerligen olika ut för de flesta av oss...
 
För mig innebär ansvar:
* Att man står för det man säger
* Att man står för sina handlingar
* Att man utför sina arbetsuppgifter som man faktiskt har betalt för att göra
* Att man tar hand om sina eventuella husdjur på ett bra sätt
* Att man tar hand om sina barn och ser till att de har mat på bordet och kläder på kroppen
* Att man är en god medmänniska och tar ansvar för att försöka se till så att ingen i ens närhet far illa
* Att man agerar när någon ber om hjälp
 
Min lista kan göras väldigt lång...men detta är de viktigaste delarna.
Jag tycker att det är oerhört jobbigt när folk inte ser på ansvarsbiten såsom jag gör....Jag vet att vi alla är olika och att vi alla har olika prioriteringar.
Jag kanske borde lära mig att "bara" ta ansvar för det som är mitt och strunta i alla andra som inte tar ansvar...jag vet inte?
 
Fast det är svårt...
Jag har levt i relationer där den andre vuxne i princip inte tagit ansvar för någonting annat än sig själv...är det rätt eller fel? 
Finns det barn eller djur med i hemmet så tycker jag absolut att det är fel....då bär man lika mycket ansvar för läxläsning,tandborstning,hygien, gympakläder, rengöra kattlåda, fågelbur eller ta en promenad med hunden.....you name it.
Eller i en arbetsgrupp t.ex.....om inte alla tar samma ansvar så får de som tar ansvar ibland dubbelt så mycket att göra...fast alla får lön för utfört arbete....är det rätt eller fel?
 
 
 
Hur ser du på ansvar? 
 
Tänkte dela en tänkvärd låt idag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0