Myskväll....Men varför???

Vi haft haft lite funderingar med barnen om detta fenomenet "myskväll"...
Vad innebär en myskväll och vad gör man när man har myskväll?

Ja vad tycker ni...vad är en myskväll?
Barnen sa att en myskväll...det är att man ska sitta tillsammans och se en film och äta godis eller snacks.
Ja men sa jag MÅSTE man äta något för att det ska vara en myskväll.....då tittade de väldigt storögt på mig och funderade...."hur menar hon nu???"
Kan man inte bara sitta tillsammans och spela ett spel t.ex eller att jag läser högt ur en bok(som jag förövrigt har börjat göra nu...måååånga kapitel är det:)
Huvudsaken är väl att man gör något tillsammans...tycker jag i alla fall.
Jo de höll väl som med litegrann i alla fall...men godis var ju en viktig detalj:)
Jag tycker att det är viktigt att visa barnen att man inte behöver äta något för att man har en sk. "myskväll"....då förknippar man inte mys med att tugga på något.

Nu kan jag ju bara tala för mina egna barn...men de har ju definitivt anlag för att bli överviktiga och ska man då tuta i dem att man kan inte mysa och se en film t.ex utan att äta en massa godis el. snacks...då har de snart ett problem med sin vikt.
Det är ju inget som man vill att ens barn ska behöva gå igenom...när jag själv har haft problem med min vikt mer eller mindre i hela mitt liv....

Idag så var jag och Alicia in på "Köpra" när vi åkte hem från dagis...då såg hon en förpackning kokosbollar.
Genast så kom frågan"Mamma...kan vi inte köpa såna här???"
-Jo ok då, sa jag...då kan ni få en efter att ni har ätit middag.

Frid och fröjd tills att det blev dags för dem att få äta en sån där....Mäh!!! Får vi bara en....MEN VARFÖR????
-Jo för att vi sa ni skulle få en!
-Ja men det finns ju fler kvar så varför får vi bara en???
-Men varför????

Detta Men varför??? Det hör jag säkert 10 gånger om dagen om jag jobbar...så då kan ni ju förstå hur många gånger det är på en helgdag;)
-Alicia du får inte klättra på räcket!
-Men varför????
-Noa du får inte dra Elton i svansen!
-Men varför???
-Melwin du kan inte snurra med hopprepet mot din lillebrors huvud!
-Men varför???

Tur att Signe inte har kommit dit än...och när hon är där så har väl förhoppningsvis de andra slutat med det;)

Dagens låtval handlar lite om just varför......Ha en trevlig kväll gott folk!!

Kommentarer
Postat av: Elin

Vi brukar faktiskt mysa med en frukttsallad =) på kvällen... men som du säger det kan nog vara vettigt att man inte förknippar "myskvällar" med just att äta godis. Som du skriver så tror jag att man kan umgås med varandra som en familj, spela spel, läsa en bok =)



Du skriver bra Malin! din blogg är en favorit!

2009-10-14 @ 22:26:57
URL: http://fruc.blogspot.com/
Postat av: Malin

Tack Elin:))

2009-10-15 @ 05:59:57
Postat av: Mona

Det därá : Men varför känner jag igen. :)

2009-10-15 @ 14:50:00
URL: http://monae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0