Barns lekar.....

Jag har ju jobbat på 2 olika skolor nu sedan efter semestern och då får man ju höra både det ena och det andra från framförallt barn i låg och mellanstadie klasser...
Jag blir väldigt förundrad hur de leker ...
Jag har hört några stycken som återkommande leker "tv-spel"????
De ska ta varandras "bossar" för att komma till nästa nivå....genom att låtsas slåss mot denne boss.

Kan ta som exempel....observera att det är 1 kille som styr denna lek vid just detta tillfälle!
" Nu måste du ta nästa boss och då måste du flyga och slå honom i halsen för annars så kan du inte ta honom"
Då låtsas denne kille flyga fram och slå med karateslag mot halsen...naturligtvis inte hårt.
Sen så fortsätterleken med andra "bossar"...

Vilken verklighet lever dessa barn i kan jag inte låta bli att undra??
Jag tycker att det är väldigt skrämmande att man är såå inne i spelens värld att man måste fortsätta utanför tv:n...jag kanske är "gammalmodig" eller vad man nu ska kalla det.
Men jag anser att barn som är "små" ska ha begränsad tid vid Tv eller datorspel..
Naturligtvis så vill ju min 4 åring och Kens pojkar också spela Tv-spel....men det har varit ett sånt bråk dem emellan så vi har tagit bort det ett tag och under sommaren har det inte ens varit på tapeten...de har varit ute och lekt "riktiga" lekar i stället...kurragömma t.ex:)

Men för 2 veckor sen så kom Melwin som är 6 år och frågade med väldigt len röst..."Snälla Malin kaaan vi få spela Tv-spel???"
Ja visst sa jag men blir det bråk mellan er så stänger jag av...ok??
Det var han ju helt med på och de andra också....Det gick nog en kvart...sen så var det fullt krig på övervåningen om vem som skulle spela vilken bana osv....
Vi har försökt att få dem att "skicka" kontrollen vidare när en bana är klar eftersom att de är 3 stycken och det finns bara 2 kontroller...
Så att om Noa och Alicia spelar så skickar Alicia t.ex sin kontroll till Melwin....men det funkar ju inte riktigt då...:)

Ja,ja barn är barn..klart att det blir konflikter...men förhoppningsvis så går det bra nästa gång det kommer upp på tapeten:)

Valet av dagens låt är en låt som jag omöjligt kan lyssna på utan att tänka på Pernilla som jag umgicks med jämt med i högstadiet...hon hade denna som favorit..bland många andra:)

Kram och ha en bra dag på er allihop...

Kommentarer
Postat av: Lindali Isaksson

Håller med till viss del, men själv har jag ju ungar som fått spela nästan vad som helst och ALDRIG "lekt spel" eller varit det minsta våldsamma, så det är nog inte så svart eller vitt:)

2009-10-13 @ 15:44:03
Postat av: Malin

Nej inte svart eller vitt....men det är skrämmande vad det påverka många barn tycker jag...tyvärr:(

2009-10-13 @ 17:17:32
Postat av: Lindali Isaksson

Tror kommunikationen till såna barn är undermålig.

2009-10-16 @ 09:50:34
Postat av: Anonym

Tror kommunikationen till såna barn är undermålig.

2009-10-16 @ 09:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0