Vaccinera???

Hur ska ni göra? Ska ni vaccinera er eller inte??
Jag känner en sån kluvenhet inför detta beslut:/

Å ena sidan så tänker jag att självklart ska jag vaccinera mig...för vad är jag för en mamma som inte gör det när min yngsta dotter inte ens FÅR göra det...hon är ju för liten....
Å andra sidan så kan jag tänka att va f-n jag är ju inte i någon riskgrupp...
Mina barn ska göra det och sambon ska göra det...för han har astma....hans barn å andra sidan ska inte göra det..

Svårt,svårt,svårt...
Här är en lista på biverkningar:

Mycket vanliga biverkningar:

(Påverkar fler än en av tio användare.)

Smärta, rodnad, svullnad, lokal förhårdnad vid injektionsstället.

Trötthet.

Huvudvärk.

Feber.

Muskelvärk, ledvärk.

 Vanliga biverkningar:

(Påverkar en till tio av 100 användare.)

Värmekänsla, klåda, blåmärke vid injektionsstället.

Ökad svettning, frossa, influensaliknande symptom.

Svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.

Mindre vanliga biverkningar:

(Påverkar en till tio av 1 000 användare.)

Sömnlöshet.

Sömnighet.

Yrsel.

Klåda, utslag.

Diarré, kräkningar, magont, illamående.

Stickningar, domningar i händer och fötter.

Allmän sjukdomskänsla.

 Sällsynta biverkningar:

(Påverkar en till tio av 10 000 användare.)

Allergiska reaktioner.

Kramper.

Svårt stickande eller dunkande smärta i en eller flera nervbanor.

Hudblödningar.

 Mycket sällsynta biverkningar:

(Påverkar färre än en av 10 000 användare.)

Hudutslag, ledvärk, njurpåverkan.

Nervinflammation (neurit), en typ av förlamning (Guillain-Barrés syndrom).


Bara för att göra en liten jämförelse så har jag letat reda på vad penicillinet Cefadroxil som man får t.ex vid Njurbäckensinflammation har för biverkningar..... 

Biverkningar ses hos ca 6% av patienterna.


Blodet och lymfsystemet:

Sällsynta fall: Eosinofili, trombocytopeni, leukopeni, neutropeni, agranolucytos uppträder under långvarig användning men försvinner när behandlingen avbryts.

Enstaka fall: Hemolytisk anemi.


Centrala och perifera nervsystemet

Mycket sällsynta fall: Huvudvärk, yrsel, nervositet, sömnlöshet, trötthet.


Magtarmkanalen:

Vanliga: Illamående, kräkningar, diarré, dyspepsi, buksmärtor, glossit.

Enstaka fall: Pseudomembranös kolit har rapporterats.


Hud och subkutan vävnad:

Vanliga: Klåda, utslag, allergiskt exantem, urtikaria.

Sällsynta fall: Angioneurotiskt ödem, läkemedelsrelaterad feber, serumsjukeliknande reaktioner, ledvärk, interstitiell nefrit.

Enstaka fall: Stevens Johnson syndrom och erytema multiforme har rapporterats.

Mycket sällsynta fall: Akut allergisk reaktion (anafylaktisk chock).


Lever och gallvägar:

Sällsynta fall: Svag förhöjning av serumtransferaserna (ASAT, ALAT) samt alkaliska fosfataser.


Allmänna symtom och/eller symtom vid administreringsstället:

Mindre vanligt: Kliniskt symtomgivande candidainfektioner (vaginit, muntorsk).

Båda uppgifterna kommer från Fass.....


Dagens val av låt går också lååååååångt tillbaka i tiden:)
Jag bara älskade denna låt när jag var yngre och kände mig skithård när jag lyssnade på denna för det var ju en hård låt för mig när jag var en sisådär 10-11 år ;)


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har vaccinerat mig, men just nu är jag febrig och trött men det kan ju vara lite med tanke på hur man mår om man verkligen blir sjuk i influensan :)

2009-11-04 @ 21:59:23
URL: http://fruc.blogspot.com/
Postat av: Mona

Jag har oxå vaccinerat mig och barna ska det med. Gubben oxå, tror jag. Han tyckte att vi skulle göra det, men nu vet han inte själv hur han ska göra. Han är nämligen spruträdd.

2009-11-05 @ 16:07:51
URL: http://monae.blogg.se/
Postat av: Linda Calissendorff

Jag hade inte tänkt men ha ändrat mig när man läste en tjej utanför riskgruppen som var 8 år ha strykit med å dött hemma... :0( Jag kommer aldrig förlåta mig om Edwin blir sjuk och jag kunna förhindra de om jag hade gjort så... Ha ju även gett han vaccination när han var liten å de gick ju bra de med! Jag kommer oxå ta de för jag ha astma och ha fan inte råd att ligga hemma vara sjuk i flera veckor så är de bara lämna in handuken då skulle våran ekonomi krassa helt tyvärr.... Sen är ju barn så att få de hög feber så är de nästan omöjligt att i dom vätska å får de även diarre som vissa får så går de fort de blir utorkad så jag chansa inte som sagt! =)

2009-11-05 @ 17:23:09
URL: http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0